آسیب شناسی

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Search in posts
Search in pages
Search in groups
Search in users
Search in forums
Filter by Custom Post Type
Filter by Categories
Uncategorized
پژوهش
چندرسانه ای
تصویر
ویدیو و کلیپ
{ "homeurl": "http://tarawat.ir/", "resultstype": "vertical", "resultsposition": "hover", "itemscount": 4, "imagewidth": 70, "imageheight": 70, "resultitemheight": "auto", "showauthor": 1, "showdate": 1, "showdescription": 1, "charcount": 3, "noresultstext": "نتیجه ای در بر نداشت", "didyoumeantext": "منظور شما این است:", "defaultImage": "http://tarawat.ir/wp-content/plugins/ajax-search-pro/img/default.jpg", "highlight": 0, "highlightwholewords": 1, "openToBlank": 0, "scrollToResults": 0, "resultareaclickable": 1, "autocomplete": { "enabled": 1, "googleOnly": 1, "lang": "fa" }, "triggerontype": 1, "triggeronclick": 1, "triggeronreturn": 1, "triggerOnFacetChange": 0, "overridewpdefault": 0, "redirectonclick": 0, "redirectClickTo": "results_page", "redirect_on_enter": 0, "redirectEnterTo": "results_page", "redirect_url": "?s={phrase}", "more_redirect_url": "?s={phrase}", "settingsimagepos": "left", "settingsVisible": 0, "hresulthidedesc": "1", "prescontainerheight": "400px", "pshowsubtitle": "0", "pshowdesc": "1", "closeOnDocClick": 1, "iifNoImage": "description", "iiRows": 2, "iiGutter": 5, "iitemsWidth": 200, "iitemsHeight": 200, "iishowOverlay": 1, "iiblurOverlay": 1, "iihideContent": 1, "loaderLocation": "auto", "analytics": 0, "analyticsString": "", "aapl": { "on_click": 0, "on_magnifier": 0, "on_enter": 0, "on_typing": 0 }, "compact": { "enabled": 0, "width": "100%", "closeOnMagnifier": 1, "closeOnDocument": 0, "position": "static", "overlay": 0 }, "animations": { "pc": { "settings": { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "results" : { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "items" : "fadeInDown" }, "mob": { "settings": { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "results" : { "anim" : "fadedrop", "dur" : 300 }, "items" : "voidanim" } }, "autop": { "state": "disabled", "phrase": "", "count": 10 } }

آسیب شناسی به معنای ساده و قابل فهم یعنی بررسی مورد یا مواردی که به افراط و تفریط در یک موضوع  پرداخته شده یا خواهد شد و بایستی توسط کارشناسان امر بدان ها تذکر داده شود تا اصل موضوع تحت الشعاع قرار نگیرد .

مثلا  دانش «معجزه طراوت» ذاتا و فی نفسه هیچ مشکلی ندارد اتفاقا تحقیق و بررسی موارد مختلف آن، منجر به افزایش تقوا و خداشناسی هر چه بیشتر مردم می شود ولی افراط و تفریط و سوء فهم در این موضوع به خصوص به مرور زمان و اشتهار مسئله در سطح جامعه، ممکن است به  اشکالات و آسیب هایی جبران ناپذیری منجر شود.

۱.  نبش قبر

ممکن است یکی از آسیب های مهم در این زمینه، وسوسه نبش قبر خیلی از بزرگان یا افراد معمولی جامعه توسط برخی دیگر باشد. باید این مسئله به خوبی فرهنگ سازی شود و حرمت نبش قبر افراد، چه خوب و چه بد در دین مبین اسلام بیش از پیش برای دیگران یادآوری و تذکر داده شود.

۲.قضاوت معنویت افراد از طریق بررسی ظاهری جسد شان

در قصه نبش قبر جناب «حُر بن یزید ریاحی» (ع) که به دستور «شاه عباس صفوی» انجام شد و جسد مطهر ایشان پس از قرون متمادی تر و تازه از دل قبر پدیدار گشت هر چند از سویی مقام شامخ جناب حُر در نزد خداوند برای مردمان و شخص شاه فاش شد ولی نفس عمل شاه وقت یعنی : نبش قبر یک مسلمان کار بسیار نادرست و حرامی بود.

ما در دین اسلام مجوز چنین کارهایی را نداریم که یک نفر بیاید  قبر یکی دیگر را بشکافد و ببیند و بگوید طرف خوب است یا بد یا توبه اش  مورد قبول خدا واقع شده یا خیر؟

اگر بعد از باب شدن و بیشتر معروف شدن این موضوع (یعنی سالم بودن برخی جنازه ها در قبور)  عده ای بیایند و از روی جسد پوسیده و نپوسیده افراد بیان کنند چه کسی مظلوم از دنیا رفته است یا فلانی با تقوا بوده یا نبوده و به طور کل شخص خوبی بوده  و اهل بهشت است یا وی ناصالح بوده  و از اهل عذاب، از دیگر آسیب های مهم این موضوع در صورت کج فهمی و نگاه عوامانه به آن است .

قرار نیست جسد همه انسانهای خوب و رستگار سالم بماند و اگر در مشیت الهی قرار به چنین کاری بود که دیگر موضوع اجساد تر و تازه و شاداب صالحان« معجزه طراوت» نام نمی گرفت و امری خارق عادت و مخالف طبیعت به شمار نمی آمد و اسباب تعجب ما و شما را فراهم نمی ساخت .

این نکته را به هیچ وجه فراموش نکنیم که شاید در مواردی به هر دلیلی قبری از بزرگان یا اقوام دور و نزدیک ما شکافته شود و از آنها جز استخوانی پوسیده باقی نمانده باشد و این دلیل بر پایین بودن رتبه و مقام آنها در نزد خداوند نیست بلکه ان شاء الله کرامت آن ها در عالم دیگر است.

البته این مشمول افراد بد کرداری همچون: «یزید» و امثال او نمی شود که اگر فرضا روزی جسدشان به شکل پوسیده کشف شد بگوییم ان شاء الله کرامتشان در آن عالم است.

۳. جعل در این موضوع و مشتبه شدن امر

اگر  این موضوع  بیش از پیش فاش شود  و عده ای دریابند که برخی از صالحان جسد شان نمی پوسد عده ای شیطانی دست به کار جعل و تحریف در حوزه اخبار و روایات و گزارش ها می شوند و به دروغ افراد بدکاری را در این زمینه وارد می کنند که از آنها چهره خوبی ترسیم کنند یا مذهب باطل خود را برتر و عیان تر نشان دهند که باید با تحقیقات دقیق و درست، دست آنها را رو کرد و خدعه شیطانیشان را به خودشان باز گرداند تا این معجزه  بزرگ خداوندی برای همیشه و در نزد همگان از لوث دروغ ،ریا ، جعل و تزویر در امان باشد .

این امر میسر نیست جز با همت دانشمندان و تلاش پژوهشگران راستین و با تقوایی که سَره را از ناسَره تشخیص و تمیز می دهند و هدفشان جز نزدیک شدن به حقیقت نیست و از تحمیل رای می پرهیزند. البته باید گفت که با کمال تاسف این جعل ها محتمل است که در گذشته های دور نیز بوده و سخن جدیدی در این رابطه نیست .

۴. ادعای حقانیت توسط پیروان برخی ادیان منسوخ

ممکن است با رویکرد بیشتر محققان به  این موضوع ، اجساد فراوانی از انبیا ،اولیا و پیروان واقعی ادیان ابراهیمی، توحیدی  و منسوخ دیگر همچون : یهودیت و مسیحیت  نیز یافت شوند چنان که گزارش هایی از اجساد سالم برخی پیامبران به خصوص پیامبران بنی اسرائیل و غیره به دست ما رسیده است که باید این مسائل از سوی پژوهشگران طوری بیان شود که بنا بر نَص صریح قرآن از آن خط سیر اسلامی موجود در همه ادیان الهی و سیره شخصیتی در واقع اسلامی همه پیامبران ذره ای غفلت نشود و سالم بودن جسد این بزرگان دلیلی بر اثبات خرافه ها و افسانه هایی نباشد که  در این ادیان بعدها به هر دلیلی به وجود آمده و به خدا و پیامبران معصوم الهی(ع) منسوب و منتسب شده است.

باید مسائل از سوی کارشناسان فن طوری طرح شود که برخی از پیروان این ادیان به زعم نادرست خود تصور نکنند که پیامبران و بزرگانشان مانند آنها عمل می کرده اند و دین منسوخ آن ها در حال حاضر با توجه به سالم بودن اجساد انبیائشان بر حق است و غیر منسوخ نیست. البته این شامل آن دسته از مسلمانان کج فکر و سست ایمان هم می شود که به اشتباه بدان سوی گرایش پیدا نکنند.

۵. نارسایی های تحقیقی

گاهی اوقات بعضی از محققان ممکن است در این زمینه یا مورد خاصی تحقیقات کامل و وافی انجام نداده باشند که اسباب سرگردانی مخاطب را فراهم سازند یا در این زمینه به مبحثی  رسیده  و آن طور که باید و شاید از پس آن بر نیامده اند یا تفسیر به رای و تحمیل نظر در پژوهش هایشان دیده شود  که همه و همه می تواند عاملی باشد که علاقه مندان به این دانش را از مسیر صحیح خود خارج  و برای آنها تصورات و تفکرات غیر منطقی و نادرستی ایجاد نماید.

۶. عدم مطالعه صحیح و دقیق

مثل هر موضوع علمی دیگری ممکن است مخاطب معجزات طراوت مطالب را ناقص بخواند و در پی آن فهم ناقص نیز  در او منجر شود که  این امر باعث بروز اختلالاتی در اندیشه های معنوی و مذهبی او و دیگرانی می شود  که برای آنها مطالب معجزه طراوت را بازگو می کند، چنان که بزرگان فرموده اند : نیم عالِم و نیم طَبیب عالَمی را به فساد می کشانند.

۷. تبرک جویی از شخص متوفا

در مواردی گزارش شده که مردم با دیدن پیکر های سالم و تر و تازه اولیا و شایستگان الهی قصد تبرک جویی از امکانات و وسائل شخص متوفا  را دارند ، همچون : انگشتر یا کفن یا هر وسیله ای که همراه آنان بوده خصوصا برای آن دسته  از اجسادی که از شهدای میادین جنگ و نبرد محسوب می شدند و با همان لباس و امکانات خود به خاک سپرده شده اند که استفاده و تبرک جویی در این زمینه کار پسندیده ای نیست و از آسیب های مواجهه با این موضوع به شمار می رود و حتی در مواردی اتفاقاتی منفی و شوم برای افرادی که از این وسایل استفاده کرده اند در گزارش ها به ثبت رسیده است .

۸. بیان موضوع بدون توجه به ظرفیت های افراد

از دیگر آسیب های بررسی معجزه طراوت ، بیان موضوع آن بدون توجه به ظرفیت های مختلف افراد است. برخی افراد از ظرفیت های پایینی از فهم و بینش معنوی برخوردارند که بیان این مسائل برای آن ها نه تنها صلاح نیست بلکه به آنها آسیب نیز می رساند.

یا کسانی که دچار ناراحتی های روحی و روانی یا ترس های کاذب هستند و از طرح چنین مسائل و موضوعاتی به وحشت می افتند و ناراحتی های روحی و روانی در آن ها تشدید می شود حالا می خواهد این موضوعات به صورت کتاب باشد، سایت باشد یا نقل محافل باشد یا فیلم و مستند .

نکته دیگر در این زمینه این که بیان این مسائل برای کودکان  نیز به جهت قلت ظرفیت آنها و کوتاهی و نارسایی اندیشه  های آن ها از دیگر آسیب های بررسی «معجزه طراوت» می توان در نظر گرفت .

این کلام بدین معنا نیست که ما راجع به این موضوع فعالیت نکنیم بلکه به این معنا است که ظرفیت سنجی نموده و توان فهم و تفقه افراد را در نظر بگیریم.

۹. اثبات موارد علمی یا حدیثی و حتی اخلاقی یا سیاسی

ممکن است یکی از آسیب های دیگری که در این زمینه موجودیت پیدا کند اثبات موارد علمی ، فقهی ، حدیثی، اخلاقی ، سیاسی و نظایر آن ها از روی سالم بودن جسد شخص متوفا باشد.

برای بیان بهتر این مطلب باید گفت که به جز دوازده امام و بیش از صد هزار پیامبر، شخص معصومی وجود ندارد که خطاهای علمی فکری عقیدتی و عادتی و … نداشته باشد .

بسیاری از دانشمندان دین و محدثان به علت های متفاوت و مختلف ممکن است برخی ایراد ها و اشتباهات علمی یا رفتاری داشته باشند، ما در اینجا می خواهیم بگوییم با فرض پیدا شدن جسد سالم و صحیح این دسته از افراد صالح ، فلان حدیثی که در زمان او یا بعد از او مورد مناقشه بزرگان بوده یا فلان رویه و عادت و عقیده او که غیر متعارف یا بی رودربایستی غلط و خطا بوده به هیچ وجه اثبات نمی شود.

مثلا اگر عالمی یافت شود که جسدش سالم باشد ولی در عین حال به «سهوالنبی» که مسئله ای از هر حیث مردود است اعتقاد داشته باشد یا فلان مسئله فقهی که ممکن است مستحب موکد باشد ولی او در زمان خودش بر اساس مدارکی که از نظرش معتبر بوده، به وجوب آن فتوا داده است ، به هیچ عنوان از این طریق به اثبات نمی رسند.

بلکه به طور قطع و یقین آنها روش های اثباتی صحیح و اصیلی غیر از مشاهده جسد سالم شخص متوفا دارند که در نزد اهل علم مضبوط و معروف است.این نکته خیلی مهم است و باید در سیره عوام و خواص مردم در نظر گرفته شود .

۱۰. نسبت الوهیت و انحراف از توحید

با توجه به سابقه تاریک برخی از مردمان که غیر خدای عزوجل را مورد ستایش قرار می دهند این احتمال در هر دوره ای است که به علت زنگار گرفتن فطرت پاک برخی انسان ها و پایین بودن سطح فرهنگ معنوی در یک منطقه، عده ای به علت مشاهده جسد با طراوت انسانی صالح، او را به نادرست خدا پندارند و او و مزارش را محل پرستش قرار دهند که در برخی روایات تاریخی در مورد جسد حضرت آدم  به جهت تقدس ایشان از سوی کوته اندیشان گزارش شده است یا اشخاصی چون حضرت مسیح (ع) به علت خاص بودن معجزه و شخصیتشان و همین طور امیرالمومنین حضرت علی بن ابی طالب (ع) با آن منش و روش متعالیشان از طرف عده ای نادان در حیات و ممات به ناحق نسبت الوهیت بدیشان داده شد.

پس دور نیست عده ای نیز با رویت یا شنیدن این معجزه الهی در حق شخصی متعالی دچار برخی انحرافات عقیدتی حاد همچون شرک شوند و در نظر و تصورشان شخصی را که از سوی خدا مشمول معجزه طراوت شده تا آن جا  بالا ببرندکه  با خداوند هم ارز قرار دهند. به خصوص در کشورهایی مثل هند اگر در مناطقی خاص این اتفاق کشف شد احتمال این معنا قوی است. زیرا در آنجا و در برخی مناطق آن قدر فرهنگ معنوی پایین است که شخصی را که ناقص الخلقه است و قیافه عجیبی دارد  العیاذا بالله خدا می دانند وای به حال انسان شایسته ای که سالم از زیر خاک کشف شود.

پس توجه فراوان به این که فلان جسد سالم و شاداب مظهری از قدرت و گوشه ای از معجزات بی پایان خداوند متعال است در این زمینه بسیار تاکید می شود تا مبادا اسباب شرک وگمراهی برخی کج اندیشان فراهم شود.

۱۱. فرقه سازی 

ممکن است همانند نسبت الوهیت و انحراف از توحید، برخی نیز فرقه سازی کنند و شخص متوفا را در حد یک معصوم و یک امام مطلق بالا ببرند که این نیز باید مد نظر باشد و از بروز چنین آسیب ها و انحرافاتی جلوگیری شود.

۱۲. بی احترامی و هتک حرمت از سوی مخالفان و معاندان

ممکن است اجساد مطهر صالحان به ویژه  پیکرهای پاک سادات کِرام و اهلبیت (ع) در مناطقی که دشمنان اهلبیت(ع) یا مخالفان شریعت اسلام زندگی می کنند کشف شود و مخالفان حقیقت اسلام، به مرد یا زن آنان بی احترامی و هتک حرمت کنند ، به دار بیاویزند ، بسوزانند و هر عملی که هتک حرمت محسوب شود. در این مواقع شایسته است که این امور مکتوم یا با آن در صورت توان مقابله و مکر شود .

شاهد این مثال قصه ،تلاش جهت نبش قبر امام کاظم (ع)  توسط یکی از ستمگران به قصد اثبات به خیال خودش دروغ شیعیان مبنی بر سالم بودن جسد امامانشان است که به خواست خداوند آخر سر به نبش قبرمرحوم « شیخ کلینی »( رض) منجر و جسد سالم ایشان به جای امام رویت شد.

۱۳. عدم توجه به دانش کم انسان

یکی از آسیب هایی که می تواند در این حوزه مطرح شود این است که در مواردی تشخیص گزارش مکتوب یا شفاهی یا تصویری در اثبات معجزه طراوت عملا غیر ممکن است و این آنجایی است که این امکان وجود دارد که جسد سالمی در میان افراد بدکار و گمراه از حقیقت یافت شود و در اینجا محقق از ظواهر امر ،حکم به جعلی بودن گزارش اعم از شفاهی ، مکتوب  یا تصویری دهد.

خداوند فقط بنده شناس است و از سویی تا آخرین لحظه عمر که انسان زنده است و شیطان تا آخرین ثانیه وجود دارد و لطف و قهر خدا نیز همواره هست تشخیص حق مدار بودن افراد و به عبارت عمومی ، عاقبت بخیر شدن انسان  سخت و در برخی موارد محال است و آن را فقط خدا می داند.

در تاریخ افراد زیادی یافت می شوند که در ساعات آخر عمر خود یا یکی دو روز آخر به سوی حقیقت محض گرایش پیدا می کنند مانند حر ریاحی یا ساحران فرعون که در اصل شهید راه حضرت موسی شدند. حال اگر افرادی در بین ستمگران توبه کنند و به شکلی جبران مافات کنند و یا اصلا از نفوذی ها و جاسوسان جبهه حق باشند و روزی جسدشان چه با زمان زیاد و چه با سپری شدن زمان کم ، سالم و با طراوت گزارش شود ، این احتمال بسیار قوی است که پژوهشگری که مستقیما با این واقعه سر و کار ندارد و از طریق متن یا قول شفاهی یا حتی ویدئویی این موضوع را مطلع می شود به جهت سابقه بد او به ضرس قاطع آن  معجزه را مردود یا تقلبی اعلام نماید.

به هر روی در این موارد کار بسیار مشکل است زیرا از لحظه های آخر آن شخص و تغییر نگرش اساسی او اطلاعاتی به دست پژوهشگر نرسیده است. البته در همین قول هم  آسیب و کج فهمی ممکن است راه پیدا کند و هر  قصه دروغ یا فیلم ساختگی و جعلی را به حساب عاقبت به خیر شدن و عدم اطلاع ما به عنوان انسان از حکم نهایی خدا راجع به آن شخص در نظر بگیریم.

شیطان هیچ وقت فرصت را از دست نمی دهد و همیشه برای از بین بردن ابهت، جایگاه ، بزرگی و تقدس یک امر معنوی نمونه های تقلبی و جعلی آن را تدارک می بیند تا ارزش و عیار آن را از چشم همه به خصوص عوام کم اطلاع بیاندازد. در زمینه معجزه طراوت نیز همین کار را انجام داده و خواهد داد ولی اگر با گزارش هایی از افرادی که شرحشان دادیم مواجه شویم  به واسطه عدم اشراف یک محقق در حد اولیای خدا، عملا  نتیجه گیری به کدام سمت خواهد بود؟

۱۴. سرقت جسدهای سالم جهت اهداف و اغراض متفاوت

یکی دیگر از آسیب های این حوزه در صورت اطلاع  همه یا برخی افراد از  سالم ماندن جسد بزرگان و اولیای الهی ، پیدایش جرمی  تقریبا جدید با عنوان سرقت اجساد پاک و مطهر صالحان روبرو خواهیم شد.

در مورد «بی بی حیات» از زنان نیکو کردار صدر اسلام در منطقه فَهرَج یزد که جسد مبارکش بعد از ۱۳۰۰ سال کشف شد این قضیه صادق است . زیرا پس از آن که برای اولین بار جسد او از زیر خاک به طور صحیح  و سالم  پدیدار شد برای مرتبه دوم افراد سارقی این جنازه را به سرقت برده و آن را تا استان اهواز بردند و در آنجا  دستگیر شدند و ظاهرا هدف آنان فروش این جسد سالم و با طراوت به افراد خارجی بوده است .

حالا هدف از خرید چه بوده می تواند مصادیق مختلفی داشته باشد مثلا : آزمایش های علمی ، نمایش در موزه ها ، جا زدن به عنوان شخصیت های معنوی غیر اسلامی  و هر علت دیگر که می تواند بخشی از آسیب های موجود در رابطه با بررسی ، کشف ، انتشار و اشاعه  موضوع معجزه طراوت باشد .

۱۵.  معذب شدن شخص میت

با عنایت به موضوع سرقت جسد بی بی حیات می توان این آسیب یعنی معذب شدن شخص میت را نیز از زاویه ای دیگر دریافت . زیرا از بُعد معنوی نوعی تعلق  بین جسد  و روح وجود دارد . برخی اقدامات همچون سرقت پیکر سالم یا حفر قبر یا اطراف آن به جهت گنج یابی می تواند موجبات تالم و معذب شدن مرده را فراهم کند . در آموزه های اسلام شخص مرده همچون زنده حرمت دارد چه جسد او  و چه قبر او باید محترم واقع شود وقتی عکس آن انجام شود، بی شک متوفا در تالم و ناراحتی به سر  خواهد برد.

۱۶. انجام آزمایش های پزشکی

ممکن است برخی از موافقان یا مخالفان بر روی اجساد سالم و تر و تازه صالحان، آزمایش هایی مثل گرفتن DNA و نظایر آن انجام دهند یا ممکن است که برخی اعضای بدن شخص متوفا را از بدن جدا کنند که این کار به هیچ وجه قابل قبول نیست و از آسیب های این موضوع برشمرده می شود.

 

نویسنده و محقق : سید مرتضی میرسراجی

mirseradji@gmail.com