۲۴- امامزاده بابا پیر على( مرد) ـ محمّد آباد نهاوند – ایران

۲۳- امیر رفیع الدین (مرد) – دشت بیاض – ایران
خرداد ۲۰, ۱۳۹۴
۲۵- امامزاده چهل تنان ( احتمالا همه مرد) – بازار تهران – ایران
خرداد ۲۰, ۱۳۹۴

۲۴- امامزاده بابا پیر على( مرد) ـ محمّد آباد نهاوند – ایران

نویسنده و محقق : سید مرتضی میرسراجی

mirseradji@gmail.com

جناب آقای دکتر محمد مهدی فقیه بحرالعلوم پژوهشگر معاصر در زمینه انساب و امامزادگان در وبلاگ بوستان نقابت سادات در تاریخ ۲۳/۴/۱۳۹۳ مطلبی را تحقیق و آنلاین نموده اند که مرتبط با معجزه طراوتی است که در حق امامزاده بابا پیر علی رخ داده است. ایشان نوشته اند :

«بقعه این امامزاده در خارج از روستاى محمّد آباد، در ۱۸ کیلومترى باختر شهر نهاوند، مقابل تپه گبرها در کنار دو درخت و بر روى تپه اى واقع شده که چشم انداز آن فوق العاده زیبا و دیدنى است

به شهادت پیرمردان روستا، در گذشته مرقد امامزاده داراى اتاقک و سنگ قبرى بوده که متأسّفانه بر اثر بى توجهى فرو ریخته و دیگر کسى جهت بازسازى آن همت نمى گمارد. در یکى از روزهاى سال ۱۳۷۸ هـ . ش خبر مى آورند که مرقد و اطراف قبر امامزاده بابا پیر على مورد حفارى غیر مجاز قرار گرفته و جسد امامزاده نمایان شده است. ظاهرا دزدان پس از خاکبردارى به طمع یافتن سکه و طلا به جسد تازه امامزاده بر مى خورند و آن مکان را با ترس رها مى سازند.

سیّد نعمت اجاقى که از سادات صحیح النسب موسوى منطقه و از خاندان شریف و اهل خیر و دعاى روستاى محمّد آباد است، براى نگارنده نقل نمود که خود شاهد جسد تازه امامزاده بوده و سپس اهالى دور مرقد را سنگ چین نموده اند که متأسّفانه باز هم برخى به طمع یافتن سکه و طلا آنجا را تخریب کردند. به جهت واقع شدن امامزاده در خارج از روستا و صعب العبور بودن مکان مورد نظر، کمتر توجهى به آن صورت گرفته و متأسّفانه رها گشته است. علاّمه نسّابه سیّد جعفر اعرجى نسب شریف امامزاده را چنین بیان مى کند:

ابو على ابراهیم بن قاسم بن ابى عبدالله محمّد بن ابى الحسین احمد بن على العراقى بن حسین بن على بن محمّد بن عیسى موتم الاشال بن زید الشهید بن امام سجاد(علیه السلام). وى مى نویسد او در کوههاى نهاوند وفات یافته و در همانجا دفن شده است. (الدر المنثور فى انساب المعارف و الصدور: ۳۲۱، الاساس لانساب الناس: ۲۶۵)

از آنجایی که ابو على در ترجمه فارسى به معنى بابا مى دهد، لذا به بابا على مشهور شده و بعدها بر نام امامزاده که ابو على ابراهیم بوده غلبه پیدا کرده است و از طرفى چون مزار امامزاده بسیار قدیمى و از سنگ لاشه ساخته شده بود به بابا پیر على خوانده شده است. این در حالى است که پیر در این جا به معنى قدیمى و با سابقه را دارد نه اینکه مقصود اقطاب صوفیه باشد!

به هر حال بجاست اداره اوقاف نهاوند و تمام دوستداران اهل بیت(علیهم السلام)نسب به ساخت بقعه آبرومند براى این امامزاده جلیل القدر و صحیح النسب اقدام نمایند و یقیناً مورد توجّه قرار خواهند گرفت.»۱

نقد و تحلیل :

بحثی که آقای بحرالعلوم در باب نامواژه بابا پیر علی  در باب واژه پیر انجام داده اند زیاد قوت چندانی ندارد. خصوص ایشان واژه پیر را در این جا به معنای قدیمی دانسته اند و به نوعی خواسته اند که ساحت این امامزاده را از انتساب به صوفیه و عرفاء منزه گردانند.

القاب پیر و بابا بعضا به اقطاب و بزرگان صوفیه و عرفا اطلاق می شود هر چند نمونه های نقض در این زمینه وجود دارد. مثلا زرتشتیان برخی از مزارات و مکان های مقدس خود را با لفظ پیر می خوانند.

متاسفانه صوفیه و برخی عارفان گام در راه های غیر شرعی گذاشته اند و اعمال و گفتار آنها در مواردی چند مغایرت کامل با آموزه های شرع مقدس دارد و خیلی از آنها مستحق عذاب دوزخ هستند زیرا علنا به درگاه خداوندی کفر و شرک ورزیده اند.

اما چه بسا در مورد این امامزاده که جسدش نیز تازه و سالم گزارش شده ، این نام یا لقب ارتباطی نداشته باشد چنان  که القابی همچون : شاه، شاهزاده، سلطان و نظایر این ها نیز برگرفته از جو حاکم جامعه به امامزادگان اطلاق می شده است در حالی که امامزاده ای که شاه یا شاهزاده قلمداد می شود در طول زندگی شاید در عسرت و تنگدستی می زیسته و با صفت و لقبی که بعدها در مورد امامزادگان باب شد هیچ نسبت و سنخیتی نداشته است.

لذا این که بگوییم پیر به معنای قدیمی بودن امامزاده و مزار است خیلی صحیح به نظر نمی رسد و در اینجا، لفظ دلالت به این معنا ندارد.

پی نوشت

http://neqabat.persianblog.ir/post/261/   .۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *